Remediëren: duidelijkheid creëren

Debby Merema, MSc

Een aanvraag voor dyslexieonderzoek dat wordt teruggestuurd door de poortwachter, omdat deze niet voldoet aan de criteria? Een leerling die uitbehandeld is verklaard door het behandelbureau en toch ondersteuning nodig heeft? Goed remediëren blijkt soms nog een hele kunst.

Hoe richt je 60 minuten extra ondersteuning in voor leerlingen die achterblijven op lezen én spellen? Wie mag deze ondersteuning bieden? Mag je een leerling nog doorverwijzen wanneer er alleen achterstanden zijn op het spellen? Kortom: hoe zit het nou met het remediëren? Tijd om duidelijkheid te creëren!

Over de spreker

Debby Merema is orthopedagoog en heeft in het verleden gewerkt in de diagnose en behandeling van kinderen met dyslexie. Sinds 2017 is zij werkzaam bij Lexima als trainer/projectleider. Debby begeleidt veel scholen en schoolbesturen bij het juist inzetten van preventieve, remediërende en compenserende hulpmiddelen voor leerlingen met lees- en/of spellingproblemen.