Line-up

Lees & tel mee is een hybride festival. Live volg je inspirerende kennissessies, workshops en gesprekken. Daarnaast is er ruimte voor ontmoetingen met collega’s uit het werkveld, entertainment en lekker eten en drinken! Ook organiseren wij een serie speeddates met sprekers en inhoudsdeskundigen van Lexima.

Programma

De sprekers en workshopleiders behandelen thema’s zoals dyslexie, leesbevordering, kansengelijkheid, dyscalculie, meertaligheid, lezen en spelling. 

Bekijk het blokkenschema (PDF)

Bekijk hieronder het programma

Een groot deel van de kennissessies is ook online te volgen van donderdag 13 oktober tot en met woensdag 30 november. Bij dit online gedeelte zal er een Q&A plaatsvinden met diverse inhoudsdeskundigen.

Accreditatie

Het kennisfestival Lees & tel mee is geaccrediteerd voor:

ADAP - 4,5 punten
LBRT - 6 punten

Accreditatie is aangevraagd voor NIP/NVO (SKJ).

Voor het online deel kunnen deelnemers (op aanvraag) een bewijs van deelname voor de gevolgde lezingen ontvangen. Dit kan bij SKJ worden ingediend binnen 'vrij deel' accreditatie.

Informatiemarkt

Op de uitgebreide informatiemarkt kun je gedurende de dag diverse stands bezoeken. De stands zijn zowel van stichtingen als van commerciële partijen en sluiten aan bij het thema van Lees & tel mee.

Er staan geen producten vermeld onder deze categorie.

Sprekers

Ann Fastré (live)

Leesvaardigheid stimuleren in een context van leren op maat

 

Annemarieke Kool (live en online)

Rijke prentenboeken als bron voor taalstimulering

 

Anton Horeweg (live)

Executieve functies, gedrag en leren

 

Aryan van der Leij

 

Beatrijs Brand (live en online)

Psycho-educatie hoe pak je dat aan, in de klas en bij de behandeling

 

Cécile Ruijssenaars-Elshoff (live en online)

Van rekenprobleem tot dyscalculie: Vaarwel gangbare diagnostiek, welkom effectieve instructieprincipes

 

Debby Merema (live en online)

Remediëren: duidelijkheid creëren

 

Dymphe Laan (live en online)

Compenseren in het digitale onderwijs: mogelijkheden en uitdagingen

 

Elise de Bree (online)

Vroeg en laat gediagnosticeerde dyslexie

 

Ellen Gommer (live en online)

Integrale aanpak dyslexie Lelystad; de eerste ervaringen

 

Erik Meester (live)

Thematisch (kleuter)onderwijs in theorie en praktijk

 

Evelien Krikhaar (live)

Effectief aan de slag op Ondersteuningsniveau 3 met Dyslexie Centraal!

 

Evelien Krikhaar (online)

Samenwerking onderwijs en zorg tijdens en na de dyslexiebehandeling

 

Eveline Wouters (live en online)

Werk aan groei in begrip met het DENK!-programma

 

Fae van der Weijden (live en online)

Preventie van leesproblemen met Bouw!: update vanuit de onderzoekers

 

Femke Scheltinga

Review: effectief leesonderwijs in leesbegrip

 

Gerlinde Taghon (online)

De rol van ondersteuners in het Vlaamse onderwijs

 

Haytske Zijlstra (live en online)

Taalrijk is kansrijk: het benutten van meertaligheid in het onderwijs

 

Iris Vansteelandt (live en online)

Lezers maak je samen: Rijk leesonderwijs vanuit een sterk leesbeleid

 

Iris Verhaagen (online)

BLOON: vernieuwd interventieprogramma

 

Iris Verhaagen (live en online)

Workshop: lezen en creatief schrijven met plezier!

 

Janneke de Waal-Bogers (live en online)

Extra ondersteuning voor leerlingen bij beginnende geletterdheid

 

Joana Duarte (live en online)

Taalrijk is kansrijk: het benutten van meertaligheid in het onderwijs

 

Joyce Couprie (live en online)

Integrale aanpak dyslexie Lelystad; de eerste ervaringen

 

Kim de Jong (live)

Élke leerling een gemotiveerde lezer

 

Kees Vernooy (live en online)

Het verbeteren van de leesresultaten vanuit effectief leesonderwijs

 

Linda van den Bergh (live)

Élke leerling een gemotiveerde lezer

 

Madelon van den Boer (live en online)

Lezen in de 21e eeuw: Wat zijn optimale omstandigheden voor leesvloeiendheid?

 

Mark Mieras (live)

Haast en faalangst maken het leren stroef

 

Marijke van Vijfeijken (online)

Wat is kansengelijkheid in het onderwijs en welke rol spelen leraarverwachtingen daarbij?

 

Marinella Orioni (live en online)

Hoeveel talen spreek jij? Wat je altijd al wilde weten over meertaligheid

 

Marit Törnqvist (live)

Moedertaal en Vaderland 

 

Marjan Zandbergen (live en online)

Hoe inclusief is het onderwijs in Nederland?

 

Marjoleine Meijs (live en online)

Extra ondersteuning voor leerlingen bij beginnende geletterdheid

 

Martijn van der Linden (live)

Wat vind ik van deze tekening?

 

Miranda Wedekind (live en online)

Digitale geletterdheid in de kleuterklas: hoe zet je de iPad in?

 

Mirella Schaperkorter (online)

Ondanks dyslexie ben ik nu schrijfster

 

Remco Reij (live en online)

Integrale aanpak dyslexie Lelystad; de eerste ervaringen

 

Sonja Karman (online)

Dyslexie, TOS en de vergoedingsregeling

 

Stijn Vanhoof (online)

Heldere kwaliteitsverwachtingen? Laat leerlingen actief werken met voorbeelden

 

Wied Ruijssenaars (live en online)

Van rekenprobleem tot dyscalculie: Vaarwel gangbare diagnostiek, welkom effectieve instructieprincipes


Laat je inspireren en uitdagen. Mis 13 oktober niet!